Historien om Aprilia

Historien om Aprilia

februari 13, 2019 / 6 Comments / 218 / Artiklar
Facebook It
Tweet It
Pinterest It
Google Plus It

Gilera-historien har sina rötter i början av nittonhundratalet: den första cykeln som bär detta namn, VT 317, byggdes 1909 av Giuseppe Gilera. I efterkrigstiden producerade Gilera sidoventil 500cc cyklar som den vann några av de viktigaste internationella tävlingarna. Från mitten av trettiotalet kom modeller med överliggande ventiltiming, till exempel Quattro Bulloni 500 och Otto Bulloni. 1936 var året för Rondine äventyr, en racercykel före sin tid med kompressor och en 500cc fyrcylindrig motor. Cykeln ställde upp många världsrekord (274.181 km / h på den kilometer som lanserades 1937: en rekord som stod i nästan tjugo år) och gav Dorino Serafini möjlighet att vinna 1939-EM.

Efter kriget kom Gilera tillbaka på scenen med den nya Saturno 500. I tävlingarna dominerades de nya 500 fyrcylindriska cyklarna i Grand Prix Motorcycle Racing-premierklassen, med episka dueller med Norton, Moto Guzzi och MV Agusta, och vann sex ryttartitlar mellan 1950 och 1957. Umberto Masetti var världsmästare 1950 och ’52 följt av Geoff Duke (vem vann tre mästerskap) och Libero Liberati (en titel). Och sex tillverkare världen titlar anlände, samt tre Turist Trophy segrar, sju italienska titlar och en imponerande vinstrekord av Bruno Francisci i Milano-Taranto. I alla Gilera, innan han gick från konkurrens 1957, hade han vunnit 40 världens Grand Prix-tävlingar. Insatser på terräng var också starka, med Gilera-maskinerna dominerande i de olika internationella sexdagarna och tidsprovningarna. Fabriksproduktionen omfattade medeltillverkningskapacyklarna – Giubileo, Rossa, Turismo, Sport – de sanna huvudpersonerna; i den höga änden, förutom Saturno (som också levereras till väpnade styrkor) föddes 300 Bicilindrica.

1969 blev Gilera en del av Piaggio-gruppen. Deltagande i testen för kors och tid har återupplivat varumärkets traditionella prakt, delvis genom den nyare innovationen, såsom skapandet av det futuristiska 125 Bicilindrica Cross. På åttiotalet utvecklades en ny fyrtakts-encylindrig motor – ursprungligen i fabriken 350 och 500 versioner och senare i 600cc-versionen – vilket var särskilt effektivt i RC-serien enduro-cyklar (600 och 750) som säkrade två klassövergångar i Paris-Dakar och en övergripande i Pharaohs samling. I 125-talet erbjöd Gilera avancerade maskiner som den ultimata kraftfulla SP-02 och den futuristiska CX125. I år 1992 och 1993 återvände Gilera till Grand Prix Motorcycle Racing i 250-klassen. 1993 överfördes produktionen till Pontedera, med varumärket Gilera fokuserade nu på att utveckla spetscyklar som Runner, en innovativ crossover mellan en gata och en motorcykel. Under säsongen 2000 tog Gilera också det revolutionära DNAet tillsammans med dessa modeller, en “naken” med en automatisk motor som maximerade växelverkan mellan cykel- och skotrarvärlden. I slutet av 2003 kom Nexus fram, den maxi-scooter som markerade återkomsten av Gilera till 500cc-klassen. 2007 lanserade Gilera GP 800. Det var den mest kraftfulla och snabbaste scooteren någonsin tillverkad: 839 cc tvillingcylindrig, 8-ventil, elektronisk injektion, vätskekyld motor med 75 hk. Gilera GP 800 var länken mellan två världar: prestanda och kul på en medelmotorisk motorcykel kombinerad med praktiken i en scooter. Det andra extraordinära förslaget från 2007 var Gilera Fuoco, som med ett helt nytt och sportigt utseende och drivs av en kraftfull 500 cc-motor, tog den exklusiva “trehjuliga” tekniken som utvecklats av Piaggio-gruppen.

Du kanske även gillar

Leave your comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Har du frågor?

Hitta återförsäljare
Jämförslista
Boka provkörning